Det hände något sanslöst märkligt när Reem berättade om Reem! Hon hittade inte de rätta orden varken på svenska eller arabiska….men berättarivern tog över och vann…
Hon hämtar ett vitt papper i skåpet och en blyertspenna…så börjar Reem ritprata…jag stöder med frågor och begrepp. Det handlar om Syrien och hennes hem:
Reem berättar för mig Ola om sin bild!
Vi samskriver en text!
Jag tror att jag är 3 år gammal.
Det är min mamma som har tagit bilden.
Jag leker med en ballong. Det är många barn som leker med ballonger denna dagen.
Det är precis vid vårt hus. Det var egentligen två hus som låg bredvid varandra.
Min pappa har två lillasystrar och de bodde i det andra huset med sina föräldrar.
Jag träffade dem varje dag.
Min pappa har många syskon. Det finns mycket fruktträd nära vårt hus. Det vara alla sorters frukter, som äpplen. Jag plockade och åt varje dag.
Det sprang mycket katter runt vårt hus. Det var också många får där.
Vi hade ganska lite snö men mycket sol. Du ser den på bilden. Solen var mycket fin.
Du ser också mina örhängen som jag har fått av min mamma. Jag vet inte om jag har med dem till Anderstorp.
Men jag ska fråga min mamma.
Mamma har också gjort mig fin i håret.
Farmor och farfar är med och tittar på kortet.
Jag ska prata med Sana om var de är nu, för de är inte kvar i Syrien.
Jag vet var dem är…men jag vet inte hur jag säger det. Jag ska prata med Sana…eller mamma och pappa!
Un initiative innovante! Je vous souhaite bonne chance!
Bonjour
Comme professeur du primaire au Maroc, exactement au Grand Atlas, dans une région isolée où les gens parlent la langue Amazigh.. Un jour un de mes élèves me demande : « Monsieur, pourquoi tu ne parles pas notre langue ? »
Je lui répond c’est normale puisque je ne suis pas originaire d’ici..Il hausse ses épaules et me dis c’est dommage Monsieur, comme ça tu iras en enfer…hhh
In Marokko als ein Land der dritten Welt leidet noch das Bildungsbereich unter vielen Schwierigkeiten, die Lehrer versuchen trotzdem mit Ihrer Bemühungen eine sehr gute une wertvolle Schulung für die Schüler zu gewärleisten. Die Lehrer sollen manchmal zu Fuss viel laufen damit sie die Schule erreichen können, die sollen sich noch an die mangelende Ausrüstungen anpassen.
Vielen Dank!
Digitale Fusse sind schneller…wenn wir öfter gute Ausrustung allmählich verwenden können!
Mvh Ola V