Elda för kråkorna!

No comments!

Ps! Jo, förresten! Det var ju liksom hela poängen att eleverna på skolan ska väva in sig i den pedagogiska texten svaonline.se

Reflektion är väl något som vår läroplan andas med djupandning!

Källkritik!

Läsa mellan raderna….viktgt! Det får du faktiskt träna på här också….djupt mellan raderna!

Här är fantombilden = den skyldige!

Vad står det nu om mitt lärande rum?

WordPress, schack!

Som sagt jämte rummet Kvarglömda saker (artefakter).

Under förminglet pålyser min gode chef:

-Där inne visar vi hur Sva-eleverna jobbar med datorn!

Det blev nog spiken i kistan i vår Webbstjärnekarriär tänkte jag.

Jag hade mejlat henne min rumsinbjudan:

¤ framtidens läromedel bygger vi lokalt och globalt = kom och bygg!

Äkta scaffolding alltså!

Ja, jag vet att en delning på Facebook når 1 000 personer. Jag nådde en på vår analogadigitala kväll!

Jag kommer att göra en digital tatuering på Twitter imorgon! Promise!

Shit happens = gör en digital tatuering!

Ojojoj!

Jag som hade räknat med vuxna och mogna reflektioner på vår hemsida blev rubbad i mina digitala grundvalar.

Det som var em Wikipedia upphöjt till 30 blev alltså ett magplask. I det analoga grannrummet med analoga kläder var det all time high. Jag blängde minsann på dem!

Jag vet att digitala tatueringar på Twitter/Facebook/Instagram är kraftfullare!

Rubriken = en ren kioskvältare…

Vad i hela världen står det….och vad i hela digitala världen betyder det…

svaonline.se = digital global lokalproducerad interagerande pedagogisk text!

Lite tuggmotstånd ska det väl vara för skattepengar. Visst jag erkänner att jag glömde ekologisk men…ändå?

 

Det droppade in en herre. Jag frågade aldrig om han gick fel. Men jag visade svaonline.se som en utmanare mot läromedelskolosser…David och Goliat! Han lyssnade intresserat och ställde mogna följdfrågor. Så gick han…

Mitt digitala/analoga magplask….aj!

Så har det hänt. Jag har blivit svidande utkonkurrerad av rummet Kvarglömda kläder!

 

Det var stor digital kompentensutveckling av hungriga föräldrar här på Ekenskolan igår kväll. Jag tänkte så klart mätta dem med svaonline.se . Jag tyckte att jag hade trumf på hand och satsade intensivt på mördande marknadsföring. Vad tycks:

Jag hade vallat med både rätt grund och glidvalla…nu skulle den digitala pilgrimsvandringen börja svaonline.se till fromma!

Refugen var byggd och pyntad mellan den digitala och analoga världen och mellan digital natives och digital immigrants!

Då stenar…idag mobilens jordartsmetaller…

Allt förändras…även en sten!

Eleverna bär sina berättelser bland stenen mobils jordartsmetaller. Något barn har krupit i gruvgångarna i Kongo för att med livet som insats plocka fram mineraler till din mobil.

Det är i den stenen som våra elever bär sina berättelser om någon frågar efter dem. Bilder som familjerna har sparat i sitt hemland med…ja just det;

livet som insats!

Här visar Toka bilder från sitt epicentrum…och familjens jordbävning i Syrien!

Lyssna!

Det är det minsta du kan göra!

 

Du ser en sten…jag ser en berättelse!

Om du bara ser en sten är du fattig!

Jag vill att mina elever ska väcka eller ladda sina föremål med berättelser. Egna upplevelser eller gemensamt skapade.

Den här stenen är 900 miljoner år gammal. Du ser det vita blodet som har läkt den röda stenen efter en jordbävning. I de små grottorna i stenen bildas bergskristaller. Du kan göra vackra smycken av dem. Jordbävningen kändes här i Anderstorp.

 

Varje dag kliver du på den här stenen….men du tänker inte ens sten….du andas inte ens någon vacker berättelse som den bär!

 

Så böj dig ner i eftermiddag….ropa breccia…

Ta med dig en egen berättarsten till skolan imorgon.

 

Det är läxan!

 

Va…här sitter jag och godkänner människor…!

Jag blir så djupt berörd.

Detta är bildspråk mina vänner men också irl.:

  • jag godkänner kommentarer på löpande band.
  • jag godkänner människor.
  • jag är någon form av digital gränsvakt.
  • jag förstår inte arabiska, farsi eller djup franska men jag godkänner rubb och stubb!

Varför…jo det är ju vår framtid att bygga nätverk, bygga integration och bygga tillit!

Tillit är ett fantastiskt ord. Det är smma ord när man speglar det.

Prova att spegla tillit genom en medmänniska. Det håller!

Nolosha usub soo dahwee eller vad det nu heter på somali!

Det betyder:

Välkommen till ditt nya liv!

 

Visst vill du också en bli biflod…?

Det finns ett vackert uttryck…att stå någon bi!

 

Jag tänker på när du går in i ett positivt flöde och floden blir starkare och starkare. En flod som väller fram och som äter jord och mark i ytterkurvorna! Gnager och gnager. Tar med sig nya bifloder.

Vad händer vi målet…havet?

Jo, sandkornen lägger sig tillrätta och bygger ett nytt land som stiger upp ur havet…

Där vill jag bo…vill du?

 

När en rännil blir en bäck…

De ynka små droppar av liv och samexistens som vi lyfter genom SVAonline grundidéer blir ganska självklart en rännil. En rännil som är på väg någonstans…kanske till dig eller till någon på Island, piloten som flyger charterturister till Teneriffa eller mamman till det nyfödda barnet som mitt bland alla flöden av gratulationer också hittar vår sida.

Det är för hennes barn vi arbetar! Vi önskar detta barn och alla andra nyfödda denna dag ett globalt liv i trygghet…där gränser suddas ut. Du vet väl att varje sekund föds det ett nytt barn på jordklotet. Det är dessas barns miljöer och möjliga tankar vi formar genom svaonline.

Nu väntar vi bara på en global hälsning från någon. Kanske från Sanas Marocko eller från Asmas Iran?

Samer har redan skrivit en text med sin pappa och med sin lillebror Ahmed! Grattis!